איך מסתדרים בזמן ריבית גבוהה

ריבית גבוהה חורף כלכלי

במדור הזה מידי שבוע נענה על שאלה מהקהל. אפשר להעלות שאלות בטופס המצורף בסוף הגליון.

❓שאלה:
״איך מסתדרים כלכלית בתקופת ריבית גבוהה כמו עכשיו? נורא קשה עם המשכנתא והמחירים. ״

❗️תשובה:
הריבית היא כלי עיקרי בארגז הכלים של קברניטי הכלכלה, ובראשם נגיד הבנק המרכזי.

הנגיד מעלה את הריבית כאשר יש צורך להאט את הפעילות הכלכלית, ולעצור עליית מחירים. אם אתם מרגישים שאין שפע של כסף, וצריך להצטמצם ולדחות את ההוצאות – זה לא במקרה. זה בדיוק מה שהנגיד רוצה שתרגישו. ככה הוא לוחץ על הברקס ומאיט את הכלכלה.

(נרחיב טיפה: למה צריך להאיט את הכלכלה? מכל מיני סיבות. ביניהם מה שכתבנו קודם: המלחמה באוקראינה ומדיניות הקורונה גרמו לכך שכמות הסחורה הזמינה בעולם ירדה. בשפת הכלכלה: ההיצע ירד. כשההיצע יורד – המחירים צפויים לזנק.

כשהמחירים מזנקים – החלשים נפגעים, ועלולים גם להיכנס למצבים כלכליים מסוכנים כמו סיחרור אינפלציוני, או הרס מערכות מורכבות של שיתוף פעולה. אז כדי למנוע זינוק במחירים, הבנקים המרכזיים גורמים לירידה בביקוש, שתתאים לירידה בהיצע. בשאיפה לגרום לכך שלא יהיה זינוק במחירי המוצרים, אלא עלייה מתונה ומבוקרת.)

הריבית עולה כדי שכולם יצמצמו הוצאות.

בכלכלה יש תקופות, כמו בעונות השנה.

אם מישהו שואל אותי באמצע החורף, איך אני יכול ללכת לים ולרכב על אופניים? התשובה שלי היא: סבלנות. זה לא הזמן. בחורף כדאי להתמקד בפעילויות חורף, ולא לנסות בכוח לעשות פעילויות של קיץ.

בעונת הריבית הגבוהה, צריכים לצמצם הוצאות. זה חורף כלכלי. זה זמן טוב לזמן איכות בבית עם המשפחה, לטיולים זולים בארץ במקום בחו״ל. זמן טוב לעבור על סעיפי ההוצאות שלנו ולצמצם את מה שאפשר. זמן טוב לקרוא ספרים, ללמוד משהו מהיוטיוב, ולפתח מיומנויות חדשות. זמן טוב להזכיר לעצמנו ולקרובים אלינו, שאנחנו לא חייבים להוציא הרבה כסף כדי לחיות חיי משמעות.

במקום לבלות בחו״ל נבלה בארץ או בבית, במקום לקנות בגדים נלמד לחדש באקססוריז, במקום לאכול במסעדה נלמד כמה מתכונים בריאים בבית. מצטמצמים. 

ולאחר שנמתין בסבלנות, החורף הכלכלי יעבור, האביב יגיע והריבית תרד.

חוסר סבלנות עלול לעלות ביוקר. (״אסור לדחוק את השעה״ אומר ר׳ נחמן מברסלב). מי שחסר סבלנות בתקופה הזו עלול ליפול בהבטחות שווא, השקעות מפוקפקות, תרגילי עוקץ, והלווואות יקרות. מי שלוקח הלוואות בתקופה הזו, מתחייב להחזר גבוה, כלומר, מתחייב לעבוד הרבה יותר שעות עבודה תמורת ההלוואה.

העצה שלי לזמן ריבית גבוהה – התאימו את עצמכם לעונה הכלכלית. התאימו את הגישה ואת רמת החיים. זה לא יישאר לנצח. מתישהו גם הקיץ יגיע.

בנוסף, כדאי לדבר עם יועץ השקעות ולהתאים את ההשקעות לתקופה. בזמן ריבית גבוהה אפשר להרוויח תשואה בסיכון נמוך.

אפשר גם להתכונן לשלב הבא. יש סבירות גבוהה לכך שכאשר הריבית סוף סוף תרד, תהיה קפיצה בשווי של השקעות שלכם בשוק ההון.  זו עוד תוספת ערך לתיק ההשקעות שלכם לטווח הארוך. (כולל קרנות פנסיה, גמל, והשתלמות) כדאי להערך לכך בעזרת איש מקצוע.

תופעה מעניינת שקרתה ב 2023 היא שלמרות הריבית הגבוהה בכל עולם, התשואות של שוק ההון (בעיקר חברות הטכנולוגיה הגדולות) נתנו תשואות גבוהות מאוד למשקיעים. יחד עם התוספת ש(אולי) צפויה בסוף תקופת הריבית הגבוהה, יכול להיות כאן צעד קדימה מבחינה כלכלית, למי שהצליח להתחמק מהלוואות וריביות יקרות. 

 

הוובינר הקרוב: בלי לחץ!

3 החוקים של הלחץ הכלכלי איך ליצור רוגע וביטחון כלכלי עוד השנה

המפגש הקרוב בחינם
יום רביעי
23 באוגוסט ו׳ אלול 20:30

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו עוד תכנים